mandag den 17. september 2007

Soendag d.16 september

Saa er hverdagen tilbage efter vores lille uges ferie, det var saa dejligt at gense boernene, havde savnet dem rigtig meget isaer Broken leg og Efia.
Vi har faaet en ny spastikker dreng paa fem aar i min afdeling, han er bare helt fantastisk. Han kan sagtens gaa og goere alt ting selv, saagar spise. Var godt nervoes i starten for om han hovedet fik mad, men han har sine helt egne taktikker, saa det er heldigvis slet ikke noget problem, og godt for mit hjerte. For ellers have jeg godt nok naesten boet ude opaa boernehjemmet, saa jeg var sikker paa at han fik mad hver dag.

Der er egentlig ikke sket saa meget i denne uge, vi er allesammen ved at faa en hverdag, og faldet rigtig godt til. Jeg har faaet ny roommate, Trine fra Odense, bare for at faa lidt forandring, og det koerer helt kanon, saa det er dejligt.

Saa her jeg vaeret en tur paa vores lokale artcenter for at koebe nogle julegave til de heldige udvalgte, saa de kan faa en lille smagsproeve paa den fantastisk afrikanske kultur.

I mandags var jeg til laege for foerste gange hernede, havde nemlig faaet noget udslaet paa min arm, men det er ved at se fint ud igen, saa det er dejligt. Jeg tog hen paa en privat klinik, da jeg kunne sidde og vente hele dagen, hvis jeg tog hen paa et offentligt hospital. Jeg blev sendt rundt paa klinikken, foerst skulle jeg hen og melde mig til i recptionen, over paa apoteket for at betale, videre til en sygeplejerske for at faa taget temperatur, blodtryk osv., og derfra ind til laegen. Tilbage til apoteket for at betale og faa en creme. Og som prikken over i'et, flirtede apotekeren lige med mig, og bad om mit tlf nummer -nogle gange er de simpelthen bare for meget hernede, men kan jo kun traekke paa skulderne og grine af det. Hele den omgang kostede kun omkring 90 kr, saa det var ikke den store udskrivning, men min forsikring daekker det, saa det kunne egentlig have vaeret lige meget hvad det koster.

Tirsdag holdte vi boernefoedselsdag inde i vores koekken for en dreng i gaarden, som hedder Alfred, han blev 6 aar. Hans bedstemor havde ikke raad til at koebe nogen gave eller holde foedselsdag for ham. Saa vi koebte den flotteste kage vi kunne finde og fanta -hans yngling drik, og inviterede alle boernene fra gaarden ind, saa vi havde tolv boern siddende i vores koekken, det var bare saa hyggeligt, og han blev saa glad. For os er det jo bare en lille ting, men Alfred lyste af lykke, og det er jo bare saa dejligt at glaede andre.

Onsdag aften var jeg til salsa fest paa et laekkert hotel. Det gaar ud paa at man kommer kl.19, og saa er der foerst salsa undervisning, og derefter en masse dans, og faelles danse. Det var bare saa sjovt, og alle de fyrer der ville danse med en, i denne omgang var jeg bare med paa en kigger, men naeste onsdag giver jeg den fuld gas.
Bagefter var vi til reggae-fest paa stranden, og kom lidt for sent hjem -saa havde godt nok ondt i min skald dagen efter puhaaa:) Jeg drikker aldrig mere!!!

Hverdagen paa boernehjemmet har vaeret lidt som det plejer, der er ikke rigtig sket saa meget. Har vaeret der nogel formiddage for kun at have fokus paa Broken leg, Efia og den nye dreng Kofian. Det er lidt nemmere kun at have faa boern i fokus, saa de faar den fulde opmaerksomhed. Vi har kigget i boeger og snakket om, hvad vi saa paa billederne, malet i maleboeger og saadan nogele ting.
Paa boernehjemmet ligger der en pre-nusery skole, der har de saa mange ting som vi kan bruge sammen med boernene, problemet er bare at boerne maa ikke bruge det, da de har den opfattelse at boerne oedelaegger det, og det goer de ogsaa da de aldrig har laert at omgaaes ting og sager. Saa jeg havde godt nok min kamp med at laane boeger og maleboeger, og jeg bliver bare saa sur, da man kan se at alle de ting som de har er medbragt af studerende fra hele verden. Men nu har jeg sat mig i respekt, daa henter bare de ting jeg skal bruge for at lave aktiviteter med boernene. Jeg kan da godt se at det ser flot ud at have en hel bogreol, men den skal soerme da ogsaa bruges, og det bliver den saa ogsaa nu:) De har ogsaa et helt rum med legesager, saa det er mit naeste projekt at faa lov til at bruge det ogsaa, det hele tager bare saa lang tid hernede, og forstaar virkelig ikke deres tankegang til tider, og det kan vaere virkelig frustrerende.

Loerdag stod bare paa luksus hotel en hel dag ved poolen, saa skoent bare at ligge og sole sig, og lave absolut ingenting. Men det er godt nok ved at blive varmt hernede, nogle tider paa dagen kan jeg slet ikke holde ud at vaere udenfor, puhaa. Solen skal bare kigge paa os nu, og saa bliver vi solbraendt, det bliver nogle haarde to maaneder vi gaar i moede. Lige for tiden er luftfugtigheden paa 86 % foeler slet ikke at mit haar kan toere hernede, og er bange for at det kommer til at mugne:) Men saa er det jo godt at jeg har foentoerreren med.

I aftes var jeg til tour de chambre paa Obruni house. Det er et lejligheds kompleks, hvor der kun bor hvide studerende fra hele verden, man kan godt sige saadan lidt kollegie agtigt. Saa der var vi rundt og se, hvordan de allesammen boede, og med i det fulgte der drinks og en masse lege. Saa det bliver en rimelig vaad aften, jeg moedte mennesker fra Usa, Canada, Tyskland osv, saa spaende at hoerer, hvorfor de er hernede osv. Senere endte vi paa et diskotek inde i byen, hvor der kun var libansere, det er da utroligt at de er alle steder, og tror at de skal styre det hele, me vi havde en rigtig god aften
Og saa kan i sikkert godt gaette hvad jeg lavede i dag... Jeg har lagt i min seng hele dagen, da jeg ikke kunne rejse mig, da jeg havde det saa skidt puha, men nu her skal vi paa en laekker indisk restaurant, saa lidt god mad skal nok hjaelpe paa det hele.

Vi har lige faaet at vide af praktikanterne paa den danske ambassade hernede, at vi er inviteret til koncert med Nik & Jay og Shubidua d.19 oktober, saa det bliver jo en helt fantastisk oplevelse, og dejligt med noget dansk kultur. Glaeder mig saa meget til at hoere Shubidua, husker hvordan Sarah og jeg spillede luftguitar til Staerk tobak.

Det var alt for denne gang, savner jer allesammen rigtig meget.
Kram Camilla

Ingen kommentarer: