onsdag den 14. november 2007

Onsdag d.14 november

Hej allesammen!
Jeg er ked af den sene opdatering af min blog, men jeg har endnu engang lagt rigtig sy et par dage, og saa har internettet ikke virket i vores hus de sidste tre dage, saa nu er jeg taget paa internetcafe 200 meter fra mit hus, og sjovt nok virker det der. Men det er jo Ghana, hvad kan jeg forlange.

Saa den har blog bliver en opdatering af sidste uge, uge 45.

Om mandagen var vi ude paa den danske ambassade for at brevstemme, og det gik meget smertefrit. Da vi ikke kunne naa at brevstemme pga. den korte frist, valgte ambassaden at goere den paa den maade, og saa maatete vi da ogsaa lige give vores besyv med til den danske valg, selvom det er Fogh der igen aabenbart har faaet magten.

Mandag var der ogsaa en masse fra min gruppe der fik tatoveringer, stjerner til minde om vores Ghana tur, det er den sorte stjerne fra Ghanas falg de har faat tatoveret forskellige steder paa deres krop. Jeg var ogsaa meget fristet, men har jo lovet at jeg ikke ville faa en tatovering hernede, saa jeg maa hellere vente til, at jeg kommer hjem. Men jeg maa da sige at hygiejnen var helt i top, saa det var der ikke noget at komme efter. Deres tatoveringer er blevet rigtig flotte, saa det er dejligt.

Tirsdag var der doemt total selvforkaelelsesdag, jeg tog med nogle toeser paa skoenhedssalon, det var saa skoent og velfortjent. Jeg fik en Facial -kan ikke lige finde et dansk ord for det. Hvor de foerst rensede min hud, kom i saadan en dampmaskine (kunne slet ikke finde ud at traekke vejret), ansigtsmaske, massage af skulder og ansigt og saa afslutning med en laekker creme. Det var bare saa fantastisk, det tog 1 1/2 time, og det kostede knap 100 kr., saa det var bare fantastisk. Saa der skal jeg helt klart hen igen.

Om aftenen var menuen paa "dansk" mad, frikadeller og kartofler med bernaise sauce, uhm saa laekkert. Det duftede rigtig dejligt hjemmeligt i koekkenet. Glaeder mig saa meget til at komme hjem, og spise mig tyk og fed i alt det laekre danske mad.

Onsdag aften stod den paa Reggae-fest igen paa stranden. Det er saa traels at det ligger paa en onsdag, da vi jo stadig har to arbejdsdage tilbage, men det er bare saa sjovt, og man bliver bare revet med af hele stemningen. Det endte da ogsaa med hele natten i byen, og jeg kom foerst hjem ved 6 tiden om morgen, total daarlig stil, hehe:)

Saa hele torsdag var jeg rigtig syg, laa bogstavligt talt hele dagen i min seng, for kunne simpelthen ikke andet. Line fik mig lokket med tilat spise paa Ryans en irsk pub/restaurant om aftenen, og der fik jeg det meget vaerre, saa det var bare andet end toemmermaend, saa det var bare hurtigt hjem i seng, og haabe at jeg ville faa det bedre i en fart.
Jeg sov ikke hele natten, havde det saa daarligt og foelete mig dehydreret hele tiden.

Saa da jeg endelig kom til mig selv fredag morgen var min temperatur paa 39,4 saa der skulle jeg endnu en tur til laegen for jeg havde det godt nok skidt. Jeg havde bare ondt over det hele i halsen, hovedet, maven osv. saa jeg tog til laege og fik taget endnu en blodproeve, og heldigvis var det heller ikke malaria denne gang. Jeg havde en virus i kroppen og halsbetaendelse -det er utroligt at man kan faa det i Afrika, saa jeg blev sendt hjem med antibiotika, parcetamol og c-vitamin. Saa jeg har ligget i min seng fra torsdag-mandag, bare saa ulideligt, men har slet ikke haft nogle kraefter.
Men nu har jeg det fint igen, er helt paa toppen, saa skal lige give den sidste tid en rigtig skalde, kommer til at savne det saa meget, at bare jeg taenker paa at jeg snart skal hjem, kan give mig taarer i oejnene.

Jeg skulle rigtig have vaeret en tur til Cape coat i weekenden, men det har vi flyttet til den weekend, hvor jeg har foedselsdag, da tiden virkelig er ved at vaere knap. Er begyndt at skrive en masse ting ned, som jeg skal naa, da jeg er saa bange for at tiden loeber fra mig. Saa detr er bare med at planlaegge, selvom det er meget svaert at goere i Ghana, da der hele tiden kommer en masse andre ting.

Jeg har lige vaeret oppe at tage maal til den kjole jeg skal have paa til begravelsen d.24 nov, da skal alle nemlig baere toej af noget bestemt stof. For stoffet og for at faa kjolen syet skal jeg betale omkring 50 d.kr., det er simpelthen helt utroligt. Saa jeg skal ud at koebe noget stof, saa jeg kan faa syet nogle kjoler inden jeg skal hjem. Det bliver man da simpeltheb noed til at benytte sig af.

Det var helt fantastisk at vende tilbage til boernehjemmet i gaar, jeg havde glaedet mig saa meget til at se ungerne. Jeg var overe paa skolen for at hente fire unger, som jeg ville have med paa artcenteret bare for at vise dem stedet.
Da vi komme tilbage til afdelingen, sad lille Efia paa et taeppe, hun er kommet hjem fra hospitalet, jeg blev bare saa glad helt inde i mit hjerte, det er saa fantastisk. Jeg havde slet ikke lyst til at tage afsted med de store boern, men nu havde jeg jo lovet det, da jeg tog afsted begyndte Efia at graede, kunne slet ikke baere det.
Paa artcenteret viste jeg boernene, hvordan de arbejde med deres trae og keramik, de var meget interesserede. Vi gik ned paa stranden, hvor jeg viste dem alt affaldet, hvor vi snakkede om, hvordan vi kunne goere det bedre, og til sidste saa vi et fodbold liga hold traene, saa det har vaeret en rigtig god tur for dem. Dagen sluttede af med at de hver maatte vaelge en halskaede, og i naeste uge tager jeg nogle nye unger med.

Jeg er saa glad, saa glad for at Efia er kommet tilbage, og hun har det rigtig godt. Hun kan endnu ikke gaa, saa det vil jeg traene med hende de naeste t0 uger hver dag, saa skal det nok komme. Jeg proevede lidt med hende i gaar, og er sikker paa at det nok skal lykkedes. Men hun er tilbage glad, smilende, grinende og snakkende som aldrig foer. Fantastisk fantastisk!!! Saa alt det arbejde jeg ligger i det, bare det hele vaerd, at se hende glad. Det er lige praecis saadan nogle ting der goer det saa svaert at rejse hernede fra.

Tak til faster for gaven -jeg blev bare saa glad:)

Nu har jeg det rigtig godt igen, saa det er bare dejligt. jeg haaber snart at der kommer internet hjemme i mit hus igen, saa jeg kan besvare alle mine mails. Da det er et helvede at sidde paa den her internet cafe, som den eneste pige og saa oven i koebet hvid, jeg kan jo ikke vaerre i fred,hehe, selvom jeg sidder at skriver!!! smiler

Knus og mange tanker, Camilla

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Camilla
Det lyder godt at du er oven på igen, og at den lille Eifa er tilbage igen, men det med at du ikke kan være i fred når du er den eneste hvide pige er jo kun noget du siger, vi kan jo ikke se det hehe. Pas nu på at du ikke knytter dig for meget til alle børnene, du kan jo ikke rede hele verden.
Stor knuser til dig fra mor og Paul, vi glæder os til at du kommer hjem igen

Anonym sagde ...

Hej Camilla
Dejligt at høre at du er oven på igen, og at lille Eifa osse er tilbage igen med godt humør. Pas nu på at du ikke knytter dig for meget til alle børnene på børnehjemmet, du kan jo ikke rede hele verden, vel?? Og det du skrev at du ikke kunne være i fred på netcafe'en, er det noget vi skal tro på eller hvad????
Stor knuser til dig fra mor og Paul, vi glæder os til at du er hjemme igen.