søndag den 4. november 2007

Soendag d.4 november

Hej,
saa er endnu en uge gaaet, tiden flyver bare afsted. Lige om lidt er jeg hjemme igen, i et meget meget koldt land -ville oenske at jeg kunne tage nogle varme grader med mig!

I sidste weekend har tre vores drenge Soeren fra Odense, Soeren fra Roskilde og Peter fra Esbjerg vaeret i en alvorlig bilulykke. De skulle en tur i byen, og prajer bare en taxa, som vi jo plejer at goere naar vi skal nogen steder, denne gang gik det bare galt, men de koerer ogsaa sindsygt, saa det var bare et spoergsmaal om tiden inden det ville gaa galt. De var paa vej til et diskotek, og saa overholdte taxachauffoeren ikke sin vigepligt, og saa kom der en bil og koerte lige ind i siden paa dem. Bilen bliver helt kroellet, da det er saadan noget gammel lort de koerer i, og taxachauffoeren stikker af. Den anden bil rammer lige forsaedet der, hvor Peter sidder, som virkelig slaar sin ryg. Soeren og Soeren slaar hovederne sammen paa bagsaedet. Soerenerne har ikke nogen men af ulykken, men Peter har mange smerter i sin ryg og er sygemeldt de naeste 2 uger, saa det er bare at haabe det bedste.

Jeg har vaeret ude paa hospitalet for at besoege Efia, og det viser sig at hun har faaet malaria, ikke saerlig godt naar hun lige har vaeret igennem saadan en stor operation. Det virker til at de har godt styr paa det, og at han nu nok snart skal komme ovenpaa igen. Laegerne har nu fjernet alt bandage osv., og jeg har kigget paa stingene og det hele ser rigtig godt ud, alt taget i betragtning selvfoelgelig. Jeg var paa hospitalet sidst i torsdag, hvor de sage at hun ville komme hjem i loebet af de naeste par dage, naar hende feber er faldet, saa haaber rigtig meget at hun er paa vej hjem i dag. Hun skal have en operation mere, men er for tynd, saa hun skal hjem paa boerne hjemmet et par maaneder, saa hun kan blive fedet lidt op, hvis saadan noget kan lade sig goere?! Alt taget i betragtning tror at jeg at det hele kommer til at gaa rigtig godt, der er i hvert fald gode odds.

Hjemme fra mig af og hen til Korle bu hospital, hvor Efia ligger er der rigtig meget vejarbejde. Det er bare saa forfaerdeligt at alle de neger gutter, arbejde saa haardt og sveder saa meget i denne varme, og bliver betalt saa daarligt. Men det sjove i denne sammenhaeng er, at det er kinesere der styrer arbejdet, det havde jeg godt nok ikke lige forventet.

I den her uge har jeg taget mig sammen og taget trotroer (smaa offentlige busser) rundt, naar jeg skulle noget, i stedet for taxaer, da det kun koster en tiendedel. Men det har godt nok vaeret et mareridt, da de der ved at renovere alle trotro stationerne pga. der er en stor fodbold tunering i slutningen af januar. Saa de trotroer jeg skulle med, var jo ikke de steder som de plejede, saa jeg rendt rundt og ledte, og skilte i forruderne er en by i Rusland, saa spurgte en masse mennesker, indtil en gut var saa venlig at vise mig, hvor min trotro holdte, og han skulle ikke engang have penge for det, store ting og sager!

Her forleden dage havde jeg bare rigtig meget lyst til "dansk" mad saa jeg gik i Koala, det er et supermarked lidt ligesom Foetex, bare for at sammenligne med et eller andet. De har faktisk en del danske ting deroppe, saa som smoer, feta, ost og forskelig slags paalaeg. Saa til frokost hele ugen har jeg faaet rugbroed med ost og to slags paalaeg, bare saa laekkert.

Vi er lige blevet inviteret til begravelse hos Anthonys kusine, tror jeg nok, det er meget svaert at holde styr paa alle de familie relationer, da de alle kalder hinanden brother og sister. Det skal vi til d.24 nov, og dertil skal vi have syet toej af noget bestemt stof, for det har familien bestemt, saa jeg faar mig bare syet en helt enkle kjole. Hernede foregaar en begravelse paa den maade, at der er et langt optog gennem byen, og saa moedes man henne ved den naermeste familie, hvor der er daekket op til fest med mad, musik (hoej hoej) og dans, og saa fejrer de livet, istedet for at soerge saa meget som vi goer derhjemme.

I onsdags da jeg var paa boernehjemmet, kom Antonio som er en pilot fra italien ud paa boernehjemmet, det goer han mange gange om maaneden, hvor han medbringer toej, ting og sager til alle boerne, som hans kollegaer samler ind rundt om i verden, det er bare saa dejligt at der findes saadan nogle mennesker. Hver onsdag naar han kommer tager han ca.20 boern med paa stranden, og i onsdags var jeg med, der var bare styr paa alle ungerne og stor respekt om hans person. Hvis han er i landet om torsdagen inviterer han 10 boern og en auntie hen paa hans hotel for at spise aftensmad, han er bare alletiders.

Jeg har vaeret til midvejsevaluering med min vejleder Anthony, om hvordan han synes at min praktik gaar paa boernehjemmet. Der var kun positivt at sige, saa der er bare dejligt, da han skal skrive min helheds bedoemmelse til sidst, og jeg skulle jo gerne bestaa -men det goer jeg nu ogsaa uden tvivl:)

Vejret spiller os stadig et pus her i Ghana, regnsaesonen er laenge forbi, og de har deres sommerperiode lige nu, men det regner stadig, saa sent som i gaar fik vi nogle ordentlige byger. Saa traels da jeg havde planlagt at jeg skulle ligge paa stranden, og grilles hele weekenden, men naeh nej overskyet og regn, oev boev! Saa weekenden er gaaet med at lave lektier, og saa tager jeg mig en fridag paa tirsdag, som er dedikeret til stranden.

I fredags var vi paa sportsbar, hvor de havde barbeque night og karokee, det var meget sjovt at se de neger toeser staa at vrikke og synge. Det er et sted, hvor der kommer mange hvide i alle aldre. Det vaereste er bare at se gamle hvide maend vaere sammen med unge, unge toeser, kan slet ikke holde det ud, det er simpelthen saa vulgaert.

I gaar havde vi navngivningsfest i gaarden, det holder de altid naar der er et nyt barn foedt. Man kan godt sammenligne det med barnedaab, da barnet er 1 1/2 maaned. Der spillede de saa hoejt musik igen, at vi slet ikke kunne holde ud at vaere hjemme, saa vi flygtede med nogle af boernene op i byen for at spise is. Ved godt nok ikke, hvad der er med ghanesere og mega hoejt musik, for de kan i hvert fald ikke tale med nogle af de andre gaester, og der maa vaere virkelig mange hoererskader hernede.

Det var alt for denne gang, jeg taenker rigtig meget paa jer, og haaber at I allesammen har det rigtig godt -det har jeg :)


Mig som total turist i Ghana

Ingen kommentarer: