mandag den 10. december 2007

Mandag d.10 december


Mine to dejlige piger Akvia og Efia

Luksus tur til La Palm
med Akvia fra boernehjemmet




Billeder fra en bytur
Det nederste billede er Soeren og jeg, en af gutterne jeg bor sammen med

Billeder fra min foedselsdag
paa boernehjemmet


Hej allesammen!

Saa fyldte jeg saa 24 aar, og det skulle da ogsaa fejres paa boernehjemmet i mandags.
Jeg tog ud paa boernehjemmet en time foer alle boernene fik fri fra skole, for rigtigt at pynte op til en lille fest. Jeg havde taget en masse danske flag og balloner med, og koebt en masse frugt og plantain chips (lidt a la banan chips), vil ikke give dem slik, da de ikke faar boerstet taender, dog skulle de alligevel have en lille slikpind, det var jo trods alt min foedselsdag.

Jeg havde pustet over hundrede balloner op, og der gik ikke saerlig lang tid foer de allesammen var smadret, de kan slet ikke finde ud af at admistrere det. Jeg havde ogsaa koebt vandmelon, ananas osv., det var helt forfaerdeligt at give det til dem, de opfoerer sig totalt som vilde dyr der aldrig faar noget, til trods for at de faar snacks hver eneste dag.
Jeg havde en super hyggelig dag sammen med boernene, de sang foedselsdagssang for mig, og rendte rundt med alle flagene, de er saa soede.

Tirsdag moedte jeg tidligt paa boernehjemmet, lige da alle boernene var kommet i skole. Jeg foelte bare at jeg blev noed til at rydde op i alle deres ting, alt roder simpelthen, jeg kan ikke forstaa, hvorfor at de ikke bare har brug for lidt orden paa deres arbejdsplads, et sted hvor de bruger saa mange timer. Jeg startede med at lege snedker i deres koekken, da to hylder var faldet halvt ned, og der kunne ikke laengere staa ting paa dem. Saa jeg har vaeret ude og koebe nogle beslag, og fik sat hylderne op, og ryddet op i det hele, og det ser nogenlunde ordentligt ud stadig. De har det slet ikke ligesom os, at der skal vaere orden i tingene, og at det er rart at vide, hvor vi kan finde det.

Jeg fik ogsaa ryddet op i alle boernenes toej, der bliver bare stillet to tasker ind i deres faellesrum med toej, og saa skal de vaelge noget at tage paa. Jeg taenkte at det ville goere det hele meget nemmere for boernene, hvis der var en taske med drengetoej og en taske med pigetoej. Jeg fik ryddet op i det hele, og sorteret det, saa der kun er brugbart toej, der var en masse baby toej og toej der var alt for stort.

Men det var godt nok spild af tid, selvom jeg havde vaeret rundt ved alle tanterne og proevede at forklare dem systemet, de sagde mange tak og god bless you osv., men de havde jo slet ikke fattet en boenne af det. Saa da jeg kom naeste dag var det hele blandet sammen, og igen helt i uorden. Saa nu har jeg naesten givet op, og nyder bare den sidste tid sammen med boernene.
Det er meget svaert at hjaelpe et sted, hvor de slet ikke selv er interesseret i forandring til det bedre, men jeg synes nu at har jeg taget min toern de sidste par maaneder, og hjulpet dem saa godt jeg kunne.

Onsdag blev bare til en tulle dag sammen med boernene paa boernehjemmet, jeg var lidt sur paa tanterne, over totalt spildt arbejde, da jeg jo havde snakket med en del af dem inden jeg gik i gang, og de sys bare at det var saadan en god ide, men nej nej.
Jeg gik paa legepladsen med ungerne, og hyggede med de smaa piger. Jeg ved godt at det ikke kan betale sig at vaere sur, for de kan jo ikke goere for at de handler som de goer, tanterne. De laver bare det sammen "sure" job hver dag uden motivation fra ledelsen, nogle gange skulle man naesten tro at de ikke arbejdede med mennesker, da det hele bare er saa rutinepraeget, og de naesten altid er vildt sure, i hvert fald det aeldre personale, det er saa aergeligt, at det skal vaere paa den maade, men forhaabenligt er Ghana i udvikling, ogsaa paa det omraade.

Det er saa traels at onsdag er saadan en rigtig god gaa-i-byen dag i Accra, da der jo stadig er to arbejdsdage igen. Trine (min roommate) og jeg ville koebe ind og lave mad, og drikke noget vin, da vi var saa traette af Ghana, at de ikke kan se den mulighed der er, naar frivillige vil komme og goere et godt stykke arbejde, og de ikke tager imod det.
Saa vinen fik ikke for lidt, og saa skulle vi da til salsa paa et fransk hotel sammen med nogle gutter jeg have moedt i Kokrobite. Sjov sjov aften, og vi endte videre paa et diskotek, hvor vi drak og dansede hele natten sammen med en masse ludere:), det er jo der de holder til. Vi fik os foerst taget sammen til at komme hjem kl.4, og naeste dag var vi bare doede, jeg glemmer altid at taenke paa konsekvenserne, naar jeg drikker hernede, der er jo alt for varmt til at have toemmermaend. Saa jeg laa bogstavlig talt hele dagen i min seng, og rejste mig kun to gange for at komme ud og faa noget mad -stakkels mig!!!! (super godt citat fra min kusine Emma:))

Fredag var det helligdag i Ghana den kaldte de farmers day, det var jo bare fantastisk for os, saa kunne vi nemlig komme paa weekendtur til Akosombo, som ligger cirka to timer fra Accra. Det var mig, Trine, Katrine, Peter og Henrik der skulle paa tur op til Volta lake.
Henrik og Peter havde fundet et super laekkert guesthouse, som laa helt ned til soen, som er en af verdens stoereste menneskabte. Henrik havde taget sin fiskestang med, saa vi skulle rigtig paa fisktur og ud at sejle. Laekkert laekkert sted, helt stille roligt, og bare nyde den laekre natur. Efter frokost lejede vi to kanoer, og saa skulle vi bare ud at sejle paa den store soe, saa laekkert at vaere vaek fra al den bylarm og os fra alle bilerne. Der var to negerdrenge der sejlede rundt med os, Kofi og John, vi sejlede rundt i 2 1/2 time, med nogle holdt paa vejen, da det goer skide ondt i roeven, at sidde paa saadan en traeplanke. Drengene vidste os der majs farm i junglen (laes buskads), saa hyggelig en dag. Naeste dag tog vi ud og saa Ghanas store stolthed, deres menneskabte daemning, som laver elektrisitet til hele Ghana. Saa den var jeg lige ud at kysse, fordi den har givet mig stroem de sidste tre maaneder, naesten uden svigt.

Maaske at jeg skulle til opsoege vandvaerket, og vaere lidt soede ved dem, for de har godt nok ikke vaeret soede ved os, vi har haft vand tre gange paa en maaned, saa det er helt forfaerdeligt lige for tiden. Saa jeg har koebt et maanedskort til en af de laekre hoteller, saa jeg kan laane deres pool, og faa et laekkert bad, lige saa tit jeg har lyst, det ligger kun ti minutter vaek i bus herfra.

I gaar soendag holdte jeg julevaerksted for alle de store piger i min afdeling, jeg troede at jeg skulle have seks piger med hjem i mit koekken og lave julepynt, men det blev til ni, da jeg ikke kunne lige at vaelge nogle fra. Saa de ni piger og mig ind i en taxa, ja ja saadan koerer man hernede, og det gik ogsaa ganske fint. Jeg havde rigtig gjort klar til at vi skulle lave guirlander, julehjerter osv., men det kunne de slet ikke admistrerer, saa maatte lave min plan om.

Vi startede med at lave jule tegninger, eller det vil sige jeg lavede en tegning, som de allesammen tegnede efter:) Og tak gud for at det var en dag med vand i gaar, da alle pigerne selvfoelgelig skulle skide, da de saa mit "fine" toilet i forhold til deres, saa meget af deres tid gik med at opholde sig derude -griner. Efter tegninger sad vi ude i gaarden, og fik noget frugt og jeg laeste to boeger for dem. Saa var det ind i koekkenet igen, og lave en halskaede af store traeperler, det var de rigtig gode til, og saa fik alle ogsaa en ting med hjem, som de kunne vise de andre. Juletingene droppede jeg helt, da der var mange andre ting der tog deres opmaerksomhed. Men alt i alt blev det en god dag, som vi afsluttede med en sodavand, noget frugt og en julehistorie, og saa var det paa tide at de skulle hjem. Jeg var heklt smadret, ret haardt at skulle holde oeje med ni boern alene, men det gik rigtig fint.


Det har vaeret en rigtig dejlig uge med forskellige aktiviteter, jeg kommer til at savne det saa meget. Tiden flyver bare afsted, og lige om lidt er jeg hjemme igen. Haaber at I overlever alle juleindkobene og ikke stresser alt for meget, det kan man jo ikke ligefrem sig at jeg goer hernede, hehe. Glaeder mig til at komme hjem, og i gang igen, nu er jeg nemlig total fit for fight!!!! Ja tro paa det:)

Savner jer, og glaeder mig rigtig meget til at se jer allesammen igen.
Ciao Camilla







































Ingen kommentarer: