lørdag den 11. august 2007

Fredag d.10 august

Hej!

Saa er jeg startet med at arbejde paa boernehjemmet. De har rigtig gode facilliteter i forhold til, hvad jeg havde forestillet mig hjemmefra. Fine bygninger, udendoers arealer, legeplads, fodboldbane og groenne omraader, rigtig dejligt for boerene.

De foerste tre dage i denne uge har jeg vaeret i skole afdelingen. Jeg moeder klokken 8.00 og hjaelper boerne med at faa deres skoleuniform paa og spise morgenmad, og foelges med dem i skolen til kl.9. Skolen er for de 3-6 aarige og saa er der en pre-nysery (vuggestue) afdelingen for de 2 1/2- 3 aarige

De starter dagen med at samles i en masse raekker, saadan lidt millitaer agtigt. Hvor de laver en masse oevelser med deres krop, og hvor de skal sige en masse ting -tror at det er deres nationalsang og saa nogle boenner, har ikke helt fattet det endnu.

Jeg er i en klasse for de 3-4 aarige, der er 27 elever og to laerer i et lokale paa 25 kvm, saa det er virkelig proppet. De foerste dage skulle boerne sige alfabetet hoejt og fortaelle hvilke ting der begyndte med de forskellige bogstaver. Derfor efter fik de alle udleveret en tavle og noget kridt, og skulle saa laere at skrive A,B,C, men det er meget svaert for dem, da de ikke engang kan holde paa kridtet, saa defik godt nok lige nogle over fingrene og paa hovedet, det var meget haardt at se paa.

De foreste par uger observerer jeg bare, hvordan det hele foregaar, saa jeg har en bedre forstaaelse for deres kultur, og derud fra kan opstille de maal jeg gerne vil med praktikken. Efter frokost skal de sove to timer til middag, der bliver bare lagt nogle taepper ud paa gulvet, og saa har de vaersgo at sove. Jeg sys at laererne er meget haarde ved dem, da det de forlanger ikke er alders svarende.

I naeste uge skal jeg vaere et par dage i skolen hos de 5-6 aarige, deres laerer er meget soedere, og det ser ikke ud til at der er saa meget kaos derinde, saa haaber at det er rarer at vaere hos dem.

Her torsdag og fredag har jeg vaeret i hus 3 om eftermiddagen der er boerne 2 1/2-6 aar, der har jeg hentet dem fra skole, og hjulpet dem ud af skoleuniformen og over i lege toej, og bare hygge nygget med dem hele eftermiddagen, der har jeg kunne goere lige hvad jeg vil, saa dejligt ikke have oejene i nakken hele tiden. Saa der er blevet til nogle ture paa legepladsen, spillet fodbold og bare krammet, saa rart at der ogsaa er overskud til det.

Det var en meget haard foerste uge, mange indtryk og mange kameler der skulle sluges angaaende den maade personalet behandler boerne paa, det er nogle gange saa uvaerdigt, at man bare har lyst til at ruske dem til fornuft. Boernene har ogsaa virkeligt proevet mig af og gaaet over mine graenser mange gange, men de ved jo ikke, hvordan de skal opfoere sig, og vil goere alt bare for at faa lidt opmaerksomhed. Men ungerne er dejlige, elsker dem allerede, og har da ogsaa fundet min lille ynglig, en lille pige der hedder Efia der er 2-3 aar, hende kunne jeg godt lige tage med hjem i kufferten:)

Ellers har Line og jeg denne uge vaeret i et shopping maal der hedder Game, som minder lidt om foetex, dejligt at kunne koebe mange af de dagligdagsting, som vi mangler. Alt var paent og rent, og der var faste priser, saa irriterende at man hele tiden skal forhandle om prisen, og sikkert bliver vildt snydt.

Saa har jeg ogsaa faaet mig en god dvd saelger ven, saa har lige koebt alle afsnit af Prison break, Desperate housewifes og Ugly Betty, saa der er doemt toesehygge, naar jeg kommer hjem. (Og ja vi har tjekket at de fungere, da Line har en baerbar dvd med!!!) Og der er more to come, Sex and the city og Orange county -chick lir:)

Her i weekenden skal Line og jeg bare slappe af!!! Det traenger vi virkelig til efter de haarde dage paa boerrnehjemmet og alle de kultur indtryk/forskraekkelser.
I morgen skal vi ud paa art center for at koebe billeder, som vi kan bruge som postkort til at sende hjem, og besoge Ghanas stoereste shopping mall Malcolm, bliver dejligt at se noget der bare minder om noget hjemligt.
Soendag staar den paa fuldt ud luksus, skal ligge en hel dag ved poolen paa Labadi beach hotel, Ghanas eneste 5 stjernede hotel, og bare nyde det.

Have det godt, Camilla

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Sista:)
Det ser rigtig ud til at i får oplevet en masse spændende ting hele tiden. Det er rart at kunne følge med her. Uhh, det må være dejlgt med noget forkælelse engang imellem:) Bare køb en masse dvdér og gode sager med hjem til mig.
Elsker dig.
Kæmpe Kram