torsdag den 30. august 2007

Torsdag d.30 august

Hej!

Saa er det nu lige om straks at jeg rejse rundt to uger i Ghana, det er paa soendag d.2 august det sker, glaeder mig bare saa meget.
Saa ville lige lave en lille opdatering inden afrejse fra den forgangne uge.

I loerdags var der afslutning paa festivallen her i mit omraade i Osu. Vores ven Nat havde inviteret os alle med, men det blev kun til at det var mig og Soeren B.S der tog med, men det var en fantastisk oplevelse.

Alle de forskellige klanledere var igen samlet i deres uniformer eller hvad man kalder det, og alle deres tilhaengere som var med i optpget var klaedt i gult toej. Denne dag skulle deres krigssejre fejres. Dagen startede med at gaa rundt til tre kirkegaarde, hvor klanledernes faedre og forfaerde laa, og der har de tradition for at smide mad og alkohol paa deres gravsten, og lave forskellige ritualer. De havde ogsaa en virkelig forfaerdelig tradition med at skyde med loest krudt HELE TIDEN, det var bare saa hoejt, og jeg for sammen og blev lige bange hver gang, til stor morskab for negere, som ikke regerede paa det overhovedet.
Paa et tidspunkt skoed de lige ved siden af os, der troede jeg godt nok at min trommehinde sprang, for kunne ikke hoerer noget i flere sekunder bagefter, men der er heldigvis ikke noget nu, men godt nok en stor forskraekkelse.
Efter turerne paa kirkegaardende var der parade igennem Oxford street, som er hovedgaden, hvor vi bor. Det var godt en sjov omgang "teater", Soeren og jeg var de eneste hvide, saa der blev godt nok kigget en del paa os, kunne naesten have fundet paa at lave sjove ansigter til dem, men er ved at vaere vant til det.
Efter at vi havde gaaet rundt i byen i tre lange varme timer, sluttede vi dagen af med en stor kold oel i skyggen, det havde vi virkelig fortjent:)
Om aftenen tog vi lidt i byen, men ikke noget vildt, da vi skulle paa stranden dagen efter.

Soendag var det bare store dase dag igen, for det har vi jo virkelig brug for saa meget som vi (ikke) knokler hernede, men det er skoent bare at dase i solen. Om soendagen er det bare sort med mennesker paa stranden -haha sjov humor hva. Men vi fik alle en liggestol langt om laenge, saa der var doemt flere timers dasen.
Jeg var ude at bade for foerste gang i havet, det var godt nok en vild oplevelse, for der er kaempe store boelger og virkelig meget over/under alt muligt stroem, men det var sjovt at blive kastet rundt. Der er et bestemt sted paa stranden, hvor man maa bade, hvor der er mange livreddere, saa det er meget betryggende, for nogle gange blev man godt nok taget med storm. Men ellers var neger fyrerne selvfoelgelig meget hjaelpsomme, ogsaa ude i vandet -griner.

Mandag laa jeg syg igen, har ikke helt vaeret paa toppen her paa det sidste, denne gang var det bare kvalme og opkast -saa nu har jeg virkelig vaeret hele turen igennem, saa nu gider jeg godt nok ikke at vaere syg laengere. Det er saa forfaerdeligt at ligge syg hernede, for det er saa varmt plus at man har feber, saa det hele koger bare, saa nu haaber jeg at det er slut med det.

Ellers har jeg bare vaeret paa boernehjemmet de sidste par dage. Den ene dag tog Line og jeg nogle boern med til Makola marked, bare for at se noget andet end boernehjemmets mure. Det var en rigtig god oplevelse, og boerne blev ogsaa lidt forkaelet med nye oereringe, sodavand osv., men de har virkelig ogsaa fortjent.

Lige nu har jeg gang i et projekt med broken leg, hun hedder faktisk Veida har jeg lige fundet ud af. Hendes gips er gaaet helt op i bunden ved hendes fod, pga. slitage og vand, saa jeg kaemper for at hun skal have nyt gips paa, da hun kun har haft det paa i tre uger, og hun skal have det paa i seks uger. Jeg har snakket med Anthony om det, saa han hjaelper mig rigtig meget. Jeg har snakket med ledelsen paa boernehjemmet, men bliver bare sendt rundt mellem de forskellige, og der sker ikke rigtig noget, og nu har det allerede staaet paa i en uge.
Og ikke nok med det efter at jeg er kommet tilbage fra weekend, har hun laert sig selv at gaa med gipsbenet, saa det kan hun ogsaa nu, og det synes auntines bare er saa godt, for saa skal de jo ikke slaebe paa hende.
Deres tankegang er godt nok ikke helt optimal, men proever dagligt at fortaelle dem, at det er vigtigt at hun bliver siddende, da knoglerne ellers ikke gror rigtigt sammen, og hun bliver handicappet, og saa er man lavere i hierakiet end de vilde hunde hernede.
Det er en haard kamp, men jeg giver ikke lige saadan uden videre op, da det ikke kan passe at de skal spolere end 2 aarigs liv pga. dovenskab fra auntiesnes side.

Nu er det snart weekend, og det er jo paa loerdag at vi skal til bryllup. Yes endelig en dag, hvor vi kan dulle os op med make up, kjole og stiletter -det har vi jo ikke gjort i over en maaned, weee. Det bliver saa spaende at se, hvordan den ghanesiske tradition er omkring et bryllup, og hvilket toej de baerer.

Paa soendag er det store rejsedag, vi har endnu ikke modtaget et program over ruten eller noget, men det er jo Ghana time, laen dig tilbage og det kommer nok paa tidspunkt, 5 min. inden afrejse er slet ikke unormalt. Haaber at faa det lidt foer, saa jeg kan ligge det ind paa min blog.

Men ellers gaar der to uger foer at I hoerer fra mig igen, da jeg nu skal vaere rejsebums og se en del af Ghana. Vi har lejet en laekker stor firehjuls traekker, da vejene er saa elendige oppe nord paa, og saa med chaufoer saa det er bare dejligt. Vi er syv der skal afsted, saa det skal nok blive en helt kanon tur. Er nu mest bange for hvilke klamme krybdyr vi moeder paa vores vej, men er ved at blive lidt inkarnet bekaemper eftersom der laver en del i min lejlighed -edderkopperne er vi begyndt at give navne, saa lidt nuts er vi ogsaa ved at blive -smiler.

Haaber at I allesammen har det godt, glaeder mig til at hoere fra jer.

<3 Camilla <3

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Søde...!

Håber du har det godt! Jeg er lige kommet til KBH og er ved at indrette min lejlighed. Pas på dig selv! knus Jesper