søndag den 19. august 2007

Soendag d.19 august

I onsdags ankomTrine fra Odense, saa nu er vi fuldtallige af de danske studerende hernede. Saa vores lejlighed er fyldt op, nu bor 4 toeser under samme tag, lidt kollegie agtigt, men meget hyggeligt.

Onsdag aften skulle vi jo til den foerste rigtige reggae fest paa stranden. Vi tog foerst paa en kinesisk restaurant spiste godt og fik god roedvin, og saa var der ellers afgang til La Badi beach. Der var en masse mennesker nede paa stranden, og vildt god stemning, saa vi kom hurtigt i hopla allesammen. Rastafyrerne begyndte at svaerme rundt om os, men jeg har desvaerrre stadig ikke rigtig faaet oeje for deres charme. Det var en rigtig sjov aften, men der blev desvaerre roeget lidt for meget sjov tobak, saa der nogle gange var helt svaert at traekke vejret. Jeg kom hjem i god tid, og selvfoelig ogsaa op paa arbejde naeste dag, men taalmodigheden var der desvaerre ikke rigtig saa meget af over for boernene.

Nu er alle facilliteter i vores hytte endelig paa plads, og vi har endda kunne tage rigtig brusebad de sidste par dage (der plejer ikke, at vaere tryk nok paa vandet, saa det kan komme ud af brusehovedet), saa det er naesten helt luksus -det er godt nok de smaa ting hernede, vi begynder at saette pris.

I torsdag lavede vi selv vores egen aftensmad (vi har nemlig faaet to gaskogeplader og gas paa samme tid -bravo), for foerste gang i naesten en maaned, det var bare saa skoent selv at kunne bestemme, hvad der stod paa menuen, istedet for altid at spise de samme fem forskellige madretter vi betiller naar vi er ude.
Menuen stod paa wraps med oksekoed, salat og dressing -uhm:) Saa nu skal vi rigtig i gang med at lave vores eget mad, i aften staar den paa spaghetti med koedsauce.

I fredags tog jeg tideligt ud paa boernehjemmet, for at hente fire boern saa vi kunne tage paa stranden. Vi maa goere alt som vi har lyst til sammen med boernene, bare vi selv betaler. Jeg tog to smaa piger med ca.2 aar og to store paa ca.6 aar, de er nemlig vant til at passe paa hinanden, saa taenkte at det kunne sagtens gaa.
Da vi kom til stranden var der kaempe store boelger, saa de smaa blev helt bange for vandt, og begyndte at graede, de store var bare vilde for at loebe ud i vandet, men der skulle jo vaere styr paa dem. De smaa satte jeg til at lege i sandet, og saa gik jeg ud i vandet for at bade med de store, vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag.
Da jeg kom tilbage til boernehjemmet var min hud boblet helt op, og jeg begyndte at skalle rigtig meget, saa tror, at jeg lige skal holde mig fra solen den naeste uges tid.

Om aften var der lige pludselig et stort kor paa 30-40 personer i vores gaard, der sad og sang. Det vidste sig, at Anthony's kone Pats foraeldres 26 aarige niece var doed, og at det saa var en mindehoejtidlighed. Det var rigtig smukt, sad naesten helt og fik taare i oejene.

Loerdag da vi paa vej op i byen for at spise, blev vi moedt af et stort optog af mennesker, biler og musik. De var paa vej til en begravelse, hernede fejrer de det gode liv, den afdoede har haft, i stedet for at soerge som vi goer derhjemme. Hele optoget tager hen til den afdoedes familier og fester hele aftenen. Det synes jeg er en rigtig god maade at goere det, selvom det samtidig er rigtig trist.

I dag soendag, valgte jeg at tage ud paa boernehjemmet, for at se hvordan det foregaar derude i weekenderne. Da jeg kom derud var der en helt anden stemning end der plejer at vaere. Mange af boerne er saa helldige, at de har noget familie der kommer og henter dem, saa de kan komme med i kirke og saa er samme med dem bagefter paa boernehjemmet, saa dejligt at se, at der virkelig er nogen der elsker dem.

Jeg startede dagen med at koere en tur med broken leg, tror egentlig at hun hedder Veena, men er ikke helt sikker, da det nogle gange er meget svaert at forstaa hvad de siger.
Jeg har egentlig helt opgivet, at laere boernes navne, da jeg slet ikke kan huske dem.
Men tilbage til Veena, hun er blevet afleveret af et hospital for to uger siden, og der er ikke rigtig nogen der ved, hvad der sket med hende, men hun har gips fra laarbenet helt ned til taeerne. Det ligner at hun har vaeret ude for et biluheld, da hendes ene side er saadan lidt kvaestet agtig, og den ene finger ligner at den er blevet koert over, lille pus, men hun har meget livsmod. Hver dag gaar jeg over til babyernes afdeling, og laaner deres saakaldte klapvogn, og gaar en tur med hende, synes at det er saa synd for hende, at hun bare skal sidde paa gulvet en helt dag, og de andre boern vaelter over hende, og slet ikke tager nogle hensyn, men saadan er omstaendighederne jo desvaerre.

Lige til sidst en lille sjov historie, da jeg kom hjem fra byen i gaar kom Anthony gaaende med det sidste nye Woman blad til mig, meget maerkeligt, da jeg havde sagt abonementet op, og lavet det om til at Sarah skulle modtage de to sidste, men saa har post danmark sendt det videre hertil, men det er jo bare fantastisk -saa har fundet ud af, at det tager 16 dage at sende noget herned.

Hej fra Obruni (det betyder hvide mennesker, det bliver vi moedt med overalt hernede)

Ingen kommentarer: