lørdag den 25. august 2007

Fredag d.24 august

Hej allesammen!

Saa blev der lige tid til en lille opdate igen, jeg har det stadig rigtig godt, og er super glad for at vaere her:)

Jeg startede ugen med at ligge syg, saa nu burde jeg virkelig vaere igennem det vaereste, det er saa forfaerdeligt at ligge syg hernede, naar det er saa varmt, og man ikke kan skylle paa toilettet -stakkels de andre, hehe.

Tirsdag startede der en festival i mit omraade osu, lidt ligesom den festival jeg var til i Big ada, hvor klanledere gaar rundt og velsigner de forskellige hjem, og bliver hyllet af folket. Mandag aften havde Soeren og Soeren moedt en gut, som ville vise os rundt og fortaelle om festivallen.

Saa tirsdag morgen stod vi op kl.7, for at vaere med naar festivallen startede. Foerst var vi hjemme hos vice-klanlederen, som tog godt i mod os, hvor vi skulle igennem et meget sjovt ritual. Vice-klanlederen, bad os ligge os paa knae foran hans foedder, hvor han udfoerte nogle ritualer og spillede paa en tromme, ved ikke lige hvad det var godt for, men en meget sjov oplevelse.
Vi blev ogsaa fortalt at der skulle regne paa den dag, da der ellers ville vaere noget grueligt galt. Det var ypperste praesten der skulle regne sig frem ved at kigge paa stjernerne, hvilken dag festivallen skulle ligge, da det skal regne den dag. Og det gjorde det saa sandelig ogsaa hele dagen.
Vi blev vist en masse ting og blev fortalt historien bag alt det der skete i gaderne af vores 3 nye venner, det var virkelig spaendende.
Lige pludselig fortalte de at vi skulle op paa paladset og moede den oeverste klan-leder, det var jo noget som vi slet ikke havde regnet med. Saa der sad vi saa paent og ventede til, at han havde tid til at tage imod, det var bare saa pinligt for alle de mennesker der kom ud fra ham, var virkelig paent klaedt paa, og vi var bare turister paa tur, griner. Meget sjovt at moede den gamle mand, og alle hans folk omkring sig, og hans gangster vagtmaend, som var helt til grin.
Egentlig meget underligt, at man saadan lige kan komme og hilse paa ham, men meget sjov oplevelse.
Efter moedte med "kongen", blev vi inviteret hjem til en af gutter, for at se hvordan de bor, og det var skam meget paent -en seng, en sofa, en stol og tv+dvd, saa han var ret godt koerende, husker ikke hans navn. Vores anden ven Nat inviterede os hjem til hans familie, saa vi kunne smage nationalretten, som havde boblet i en heksegryden hele formiddagen. Det var godt nok det klammeste jeg nogensinde har smagt, men har jo laert hjemmefra, at man skal spise det der bliver serveret, men havde godt nok svaert ved at klemme det ned.
Retten bestod af en slags suppe med mange krydderier, koben og fisk med ben i (tror at det var roeget tun), og dertil blev der serveret en slags majsmel -det var godt nok ikke lige noget for mig, men meget sjovt at smage.

Vi skulle tilbage, hvor vi bor kl.11.00, da klanlederen ville komme og velsigne vores gaard, det gjorde han ved at stryge majsmel rundt omkring, den eneste fordel ved det, var at hoensene den dag fik noget godt at spise, da det lugtede rigtig grimt, da det blev vaadt.

Kl.14.00 skulle vi tilbage, og moedes med vores venner, da der startede paraden/optog med klan-lederen der skulle lave en masse ritualer, og saa var der afgang til slottet, som hedder Christiansborg castle, og er bygget 1770 af danskere. Det var den eneste dag vi kunne komme derop, og oven i koebet tage billeder. Da det er der parlamentet hoerer til, og man skal sende en skriftlig anmodning, om at komme op og se det, og tage billeder. Slottet var ikke noget saerligt, men sjov tanke at det er danskere der har bygget det. Da det hele endelig var overstaaet var vi vaade helt ind til undertoejet, saa lige nu er vi lidt forkoelede Line og jeg -men fed oplevelse.

I onsdags havde vi besoeg af far Henrik, studerende fra Esbjrg paa 32 aar, som skulle lave dejlig "dansk" mad til os, menuen stod paa hakkeboef med bloede loeg, kartofler og brun sauce, uhm fantastik mad -kommer virkelig til at savne alt den gode mad i julen.

Torsdag havde jeg fire "store" boern paa 6-7 aar med paa stranden, vi havde en fantastisk dag, og de ville slet ikke med hjem igen. Jeg tager forskellige boern med hver gang, og saa hygger vi lidt med en snack og en sodavand, de nyder bare saa meget at det kun er dem det drejer sig om, da de derhjemme skal dele alt, der er intet som er deres. Saa det er dejligt at kunne forkaele dem lidt paa skift, fantastiske unger, kan slet ikke undvaere dem igen -savner dem nogen gange i weekenden, saa det bliver haardt at komme hjem hernede fra.

Vi var ogsaa lige oppe og faa en enkelt eller fem paa vores lokale stamsted "container", som er en slags bar, super godt sted, men musikken er godt nok til tider alt for hoej, men fedt sted at moedes med de lokale og hygge sig.

I morges da jeg skulle i bad, moedte jeg den foerste afrikanske edderkop paa stoerelse med en lastbil, hold op hvor blev jeg bare forskraekket. Den saa helt underlig ud, da den var virkelig flad, og ikke nok med det, da jeg var faerdig var der ogsaa en lille en tilstede, saa er ved at mande mig op, saa de ikke laengere skraemmer mig, det lorte kravl.

Saa nu har vi kun kakelakker, myrer, edderkopper og endnu uidentifiseret dyr indenfor, saa vi er aldrig alene.

I dag paa boernehjemmet, var jeg rigtig handywoman, da Henrik og jeg skulle repererer skolens rutsjebane, men det er godt nok svaert naar man ikke har det optimale vaerktoej, saa vi maatte ty til hjaelp fra Soeren og Soeren, saa tilsidste lykkedes, saa er det bare spaendende at se hvor laenge de holder, for boernene splitter virkelig alt ad. Men saadan er det jo naar de ikke er vant til at have noget at lege med, og ikke har laert, hvordan man behandler legesager.

I weekenden staar den loerdag paa slutdagen for festivallen og soendag skal vi i Accra zoologiskhave -har hoert at det er et forfaerdeligt sted for dyrerne, men det er jo noget vi skal se naar vi er her.

Til sidste en super god nyhed, jeg faar besoeg hjemmefra i oktober maanede, saa det er helt fantastisk, glaeder mig helt vildt.

Haaber at I alle har det rigtig godt, hej fra Obruni Camilla -snart neger-Camilla med alt det snavs hernede, er saa glad for at der er blevet opfundet saebe, det er simpelthen min bedste ven:)

Ingen kommentarer: